Semakan Keputusan Temuduga MySPP

Semakan Keputusan Temuduga MySPP

Semakan Keputusan Temuduga MySPP. Suruhanjaya Perkhidmatan Pendidikan Malaysia (SPP) telah lama memainkan peranan penting dalam memastikan kualiti pendidikan di negara ini. Salah satu inisiatif yang telah diperkenalkan oleh SPP adalah MySPP, iaitu sistem temuduga dalam usaha merekrut bakal-bakal guru yang berkualiti tinggi untuk menyumbang kepada pembangunan pendidikan negara.

Semakan keputusan temuduga MySPP menjadi langkah krusial dalam memastikan individu terbaik dipilih untuk melanjutkan perjalanan ke arah profesionisme pendidikan.

Jika anda berminat untuk menjadi guru, dan ingin mengetahui lebih lanjut mengenai hal ini, berikut adalah perkongsian Semakan Keputusan Temuduga MySPP.

Apa Itu MySPP?

Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran (SPP) telah mengumumkan bahawa bermula 15 Julai 2020, semua permohonan jawatan anggota perkhidmatan pendidikan akan menggunakan Sistem Pengambilan Anggota Perkhidmatan Pendidikan (MySPP)

Suruhanjaya Perkhidmatan Pendidikan (SPP) bertindak sebagai Pihak Berkuasa Melantik dalam perkhidmatan pelajaran dengan menjalankan tugasnya mengikut Perkara 144 (1) Perlembagaan Persekutuan, iaitu :

  1. Melantik calon ke jawatan tetap, kontrak atau sementara dalam perkhidmatan pelajaran.

  2. Mengesahkan dalam perkhidmatan anggota yang dilantik tetap.

  3. Meluluskan pemberian taraf berpencen ke atas anggota yang dilantik tetap dan disahkan dalam perkhidmatan.

  4. Meluluskan pertukaran pelantikan atau pertukaran perkhidmatan

  5. Kawalan kenaikan pangkat dalam perkhidmatan pelajaran melalui Lembaga Rayuan Kenaikan Pangkat.

  6. Berperanan sebagai Pihak Berkuasa Tatatertib dan Lembaga Rayuan Tatatertib perkhidmatan pelajaran.

Semakan Keputusan Temuduga MySPP

Cara Membuat Semakan Keputusan Temuduga MySPP

Untuk membuat semakan keputusan temuduga MySPP, anda boleh ikuti langkah-langkah seperti berikut :

  1. Layari laman web = https://www.spp.gov.my/

  2. Masukkan nombor kad pengenalan

  3. Klik “Hantar”

  4. Selesai, calon boleh mengetahuio keputusan temuduga yang dihadiri.

Dengan menggunakan sistem ini, proses untuk mengetahu maklumat keputusan lebih cepat dan mudah. Kini calon tidak lagi bersusah payah mencari atau menunggu informasi temuduga secara manual.

Hanya perlu mengisi maklumat peribadi seperti nombor kad pengenalan dan tarikh lahir, calon boleh mengetahui terus mengenai maklumat keputusan temuduga tersebut.