Semakan Keputusan SPP 2020

Semakan Keputusan SPP 2020

Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran merupakan badan yang menguruskan pengambilan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan. Di sini kami kongsikan semakan SPP hyang merangkumi semakan panggilan temuduga serta semakan keputusan temuduga.

Semakan SPP Online

Di bawah ini kami senraikan link untuk anda membuat semakan.

SEMAKAN KEPUTUSAN TEMUDUGA

SEMAKAN PANGGILAN TEMUDUGA

Buat semakan mengikut keperluan anda sendiri.

Apakah jawatan yang boleh saya pohon di SPP?

a. Pegawai Perkhidmatan Pendidikan (PPP) Gred DG29 dan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Gred DG41 untuk berkhidmat di sekolah-sekolah di bawah Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM);
b. Pegawai Pendidikan Pengajian Tinggi (PPPT) Gred DH29 dan PPPT Gred DH41 untuk berkhidmat di Politeknik dan Kolej Komuniti di Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM);
c.

Anggota Kumpulan Pelaksana (AKP) untuk berkhidmat di mana-mana agensi di bawah KPM iaitu jawatan berikut:

Pembantu Tadbir (Perkeranian dan Operasi) Gred N19;
Penyelia Asrama Gred N19;
Pembantu Pengurusan Murid Gred N19;
Pegawai Khidmat Pelanggan Gred N19;
Pembantu Makmal Gred C19;
Pembantu Tadbir (Kewangan) Gred W19;
Pembantu Operasi Gred N11; dan
Pemandu Kenderaan Gred H11
2.

Bilakah dan bagaimanakah saya boleh memohon jawatan tersebut?

Semua permohonan jawatan di bawah SPP boleh dilakukan sepanjang tahun. Permohonan boleh dikemukakan melalui online portal JobsMalaysia di www.jobsmalaysia.gov.my

  1. Saya merupakan PPP Gred DG29, DG32, DG34, dan DG38 di bawah KPM yang memiliki kelayakan Ijazah Sarjana Muda. Bolehkah saya memohon untuk pelantikan ke jawatan PPP Gred DG41? Selaras dengan pekeliling yang berkuat kuasa bagi pegawai yang sedang berkhidmat sebagai PPP Gred DG29, DG32, DG34, dan DG38 perlu mengemukakan permohonan untuk kenaikan pangkat ke PPP DG42 yang dikendalikan oleh pihak KPM. SPP hanya menguruskan pelantikan pertama dalam perkhidmatan sama ada ke jawatan PPP Gred DG29 atau PPP Gred DG41. 4.

Saya pernah meletak jawatan dalam perkhidmatan awam tetapi ingin berkhidmat semula. Bagaimanakah caranya untuk saya mengemukakan permohonan?

Seseorang yang telah meletakkan jawatan boleh dilantik semula ke dalam perkhidmatan awam. Permohonan boleh dibuat seperti permohonan calon biasa iaitu permohonan secara online di www.jobsmalaysia.gov.my

  1. Bilakah iklan jawatan kosong disiarkan? SPP tidak mengiklankan kekosongan jawatan di akhbar mahupun media massa yang lain. SPP menyiarkan iklan sepanjang masa di portal kami dan permohonan boleh dibuka terus di www.jobsmalaysia.gov.my .Oleh itu, pemohon juga boleh menyemak maklumat yang dimaksudkan serta perkara lain berkaitan dengannya dan mereka boleh memohon jawatan yang diminati yang sesuai dengan kelayakan yang mereka miliki. Permohonan boleh dibuat pada bila-bila masa sepanjang tahun. Walau bagaimanapun, penerbitan iklan juga boleh dilakukan oleh SPP pada bila-bila masa mengikut kesesuaian berdasarkan keperluan urusan pengambilan jawatan tertentu.
  2. Perlukah saya menghantar biodata/maklumat peribadi (resume) untuk memohon jawatan ke SPP? Tidak perlu. Pemohon hanya dikehendaki mengisi dengan teliti dan sempurna semua maklumat yang diperlukan dalam borang permohonan. Walau bagaimanapun, dokumen yang mengandungi maklumat tersebut serta dokumen lain yang berkaitan perlu dibawa pada hari temu duga.
    7.

Mengapa saya perlu memperbaharui / mengemas kini permohonan/pendaftaran?

Setiap pendaftaran perlu diperbaharui/ dikemas kini walaupun pemohon tidak pernah dipanggil peperiksaan atau temu duga dalam tempoh satu (1) tahun. Ini membolehkan SPP mendapatkan serta menyimpan maklumat terkini pemohon yang benar-benar berminat di dalam bank data SPP. Selain itu ia juga mengelakkan pemohon terlepas peluang untuk dipertimbangkan panggilan temuduga disebabkan tempoh sah laku pendaftaran yang telah luput selepas tempoh satu (1) tahun.