Permohonan Bantuan Banjir ( LZS Peduli ) Zakat Selangor Rm 600

Permohonan Bantuan Banjir ( LZS Peduli ) Zakat Selangor Rm 600
  • Permohonan Bantuan Banjir

Permohonan Bantuan Banjir ( LZS Peduli ) Zakat Selangor. Lembaga Zakat Selangor LZS telah mewujudkan bantuan bagi mereka yang telah terjejas oleh banjir di Negeri Selangor menerusi LZS Peduli ( Bantuan Banjir Zakat Selangor ) .

Untuk makluman, LZS Peduli merupkan bantuan one-off yang diwujudkan bagi golongan fakir, miskin dan muallaf serta orang awam yang terjejas teruk akibat banjir.

Permohonan Bantuan Banjir LZS Peduli

Bagi mereka yang telah terjejas teruk akibat banjir melanda, usah membuang masa dan terus membuat permohonan bantuan banjir dengan segera. Namun sebelum itu, mangsa perlu melihat syarat kelayakan dan dokumen yang diperlukan dahulu bagi membuat permohonan.

Syarat Kelayakan Pemohonan Bantuan Banjir

Sebelum membuat permohonan semak dahulu syarat kelayakan pemohon seperti berikut :

  1. Pemohon mestilah beragama Islam.
  2. Pemohon adalah warganegara Malaysia atau permastautinan tetap.
  3. Pemohon mestilah lahir dan menetap di Selangor ( bermastautin ) di negeri Selangor tidak kurang daripada 3 tahun.

Dokumen Yang Diperlukan

Bagi membuat permohonan bantuan banjir , dokumen yang diperlukan untuk dimuat naik adalah seperti berikut :

  • Laporan polis atau pengesahan pimpinan masayarakat.
  • Mykad Ketua Keluarga (bukan asnaf).
  • No. akaun bank (bukan asnaf).

Cara Memohon LZS Peduli

Langkah-langkah membuat permohonan LZS Peduli (Bantuan Banjir Zakat Selangor).

  1. Layari laman web rasmi = https://www.zakatselangor.com.my/lzspeduli/
  2. Tekan butang ‘Mohon Sumbangan LZSPeduli’.
  3. Masukkan kod ‘captcha’ dan no. kad pengenalan diikuti dengan butang ‘semak’.
  4. Isi maklumat yang diperlukan dan tekan ‘Hantar Permohonan’.
  5. Isi maklumat yang diperlukan
  6. Muat naik dokumen yang diperlukan.
  7. Lengkapkan permohonan sehingga lengkap.

Kaedah Pembayaran

Bagi kaedah pembayaran pula, dibuat melalui kaedah pembayaran terus ke akaun pemohon yang telah didaftarkan.

Pemohon dinasihatkan untuk mengambil langkah-langkah berikut :

  1. Akaun bank masih aktif
  2. Akaun bank hendaklah akaun individu
  3. maklumat no. akaun dan nama bank dimuat naik dengan jelas.

Bagi pemohon yang tidak mempunyai akaun bank pula, pemohon akan dipertimbangkan menggunakan kaedah bayaran secara tunai atau bayaran terus melaui pihak ketiga.

Untuk makluman kepada mereka yang tidak mempunyai akaun bank, sila terus berhubung dengan pegawai operasi agihan daerah atau penolong amil kariah berhampiran.

Semakan Status Permohonan

  • permohonan bantuan banjir

Pemohon yang telah membuat permohonan, boleh membuat semakan terus melalui pautan ini https://ezo.zakatselangor.com.my/

Maklumat Lanjut

Untuk sebarang pertanyaan dan maklumat lanjut terus layari laman web https://www.zakatselangor.com.my/lzspeduli/ atau boleh menghubungi Talian Zakat Selangor 1300 88 4343.

Soalan Lazim

Bagaimanakah saya ingin membuat permohonan ?

Permohonan boleh dibuat terus melalui laman web rasmi https://www.zakatselangor.com.my/lzspeduli/

Dimanakah saya membuat semakan bagi permohonan ?

Status bagi permohonan LZS boleh disemak melalui link berikut https://ezo.zakatselangor.com.my/

Apakah dokumen yang diperlukan bagi membuat permohonan ?

1. Laporan Polis ( berkaitan bencana )
2. Pengesahan Ketua Masyarakat.