eMaklum : Login Jabatan Akauntan Negara Malaysia

eMaklum : Login Jabatan Akauntan Negara Malaysia

eMaklum adalah salah satu sistem yang dibangunkan oleh kerajaan, di bawah seliaan Jabatan Akauntan Negara Malaysia (JANM). Sistem eMaklum ini berfungsi untuk menyemak dan menghantar maklumat tentang status invois dan bayaran penerima iaitu kategori pembekal dan individu (termasuk penjawat awam).

Dengan adanya sistem eMaklum ini, pihak yang terlibat dapat memantau status pembayaran dan invois dengan lebih mudah dan pantas. Menariknya pula adalah fungsi dalam sistem ini boleh terus digunakan tanpa memerlukan pendaftaran dari pembekal atau individu.

Semakan Notifikasi eMaklum

Bagi pengguna eMaklum, anda boleh memilih untuk mendapatkan notifikasi perubahan status dokumen anda melalui salah satu cara seperti berikut :

  • SMS : Notifikasi SMS secara automatik bagi setiap perubahan status dokumen IGFMAS anda.

  • Cetakan : Notifikasi surat berdetak menerusi kiriman pos bagi setiap perubahan status dokumen IGFMAS anda.

  • EMel : Notifikasi emel secara automatik bagi setiap perubahan status dokumen IGFMAS anda.

Cara Menggunakan eMaklum

Untuk pengetahuan pengguna, eMaklum ini merupakan salah satu aplikasi kerajaan yang tidak perlu membuat sebarang pendaftaran. Pengguna hanya perlu mengikuti langkah-langkah seperti berikut :

  • Pengguna perlu memuat turun aplikasi https://play.google.com/store/games?device=windows atau boleh layari laman web https://emaklum.anm.gov.my/.

  • Isi No.Kad Pengenalan jika anda mewakili Individu atau No. Daftar Syarikat/Organisasi jika anda mewakili pihak Pembekal.

  • isi No. Akaun Bank/No. Rujukan Bayaran/No. Invois di medan kedua.

  • Seterusnya pengguna boleh memilih carian berdasarkan tiga perkara ini

    • No. Akaun Bank

    • No. Rujukan Bayaran

    • No. Invois

  • Akhir sekali anda boleh meletakkan tarikh invois yang diberikan pembekal.

eMaklum

Status Notifikasi Bagi Bayaran

Setelah menekan butang semak, anda akan dipaparkan mengenai status bayaran, di bawah merupakan status notifikasi yang bakal diterima pengguna mengikut situasi yang dihadapi:

  • Dihantar ke Bank = Maklumat bayaran EFT telah dihantar ke bank.

  • Diterima oleh Bank = Maklumat bayaran EFT telah berjaya diterima oleh bank dan proses bayaran mengambil masa selewat-lewatnya 3 hari waktu bekerja.

  • Gagal diproses Bank = Maklumat bayaran EFT gagal diproses.

  • Dikeluarkan = status bayaran bagi non-EFT iaitu cek/draf bank/pindahan wang (Telegraphic Transfer)

  • Dibatalkan = Maklumat invois dibatalkan.

Jika status bayaran adalah berjaya, penerima elaun digalakkan untuk memuat turun perincian bayaran pada butiran cetak untuk rujukan dan rekod simpanan peribadi.

Maklumat Lanjut

Untuk sebarang pertanyaan atau maklumat lanjut mengenai eMaklum, anda boleh ajukan di https://anm.spab.gov.my/eApps/system/index.do atau di alamat:

Jabatan Akauntan Negara Malaysia
Kompleks Kementerian Kewangan
no.1, Persiaran Perdana
Presint 2,
62594 Putrajaya